Terapeut Kristiina Garancis räägib alateadvusest, traumadest ja tervenemisest

ZenCleanzil käis külas koolitaja ja terapeut Kristiina Garancis, kes on lõpetanud Tartu ülikooli filosoofiateaduskonna, magistriõppe Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias kultuurikorralduse alal ning Holistika Instituudi regressiooniterapeudina. Õppinud on ta ka suhtlemis-, kommunikatsiooni- ning juhtimispsühholoogiat, omandanud Theta Healingu, protsessitöö, konstellatsiooni, hingamistöö praktiseerimisoskused. Tal on bränd nimega Iseruum, kus ta korraldab koolitusi ja pakub terapeuditeenust. Tema elus on kaks armastust - teater ja psühholoogia.

Vestlesimegi sel korral Kristiinaga pikemalt teadvuse, alateadvuse ja eneseteadlikkuse teemadel. Lisaks rääkisime veidi ka traumadest, teraapiast, ajust ja selle erinevatest osadest ning kuidas need meie käitumist mõjutavad. Kristiina jagas meiega ka praktilist harjutust, mis aitab toime tulla minevikutrauma triggeritele reageerimisega. Seda kõike jagame ka sinuga selleks, et aidata sul enda elu kvaliteetsemalt ja paremalt elama hakata.

zencleanz_kogemuslugu_Irene

FOTO: MAILEN KURS

TEADVUSEST, ALATEADVUSEST JA TRAUMADEST

Teadvus on kõik, mida oleme võimelised vaatlema, millest oleme teadlikud. Carl Jung ja Sigmund Freud on alateadvust aga defineerinud selle osana meie psüühikast, kuhu me teadliku tahtega ligi ei saa. Alateadvuses on meie minevikusündmused, mälestused, kogemused ja info. Kõik, mille me oleme, kas teadlikult või endale teadvustamata, psüühika kaitsmiseks ära unustanud või peitnud, sh meie traumad.

Trauma tekib tavaliselt nii, et on mingi sündmus, mida laps kogeb, mis on ootamatu, ehmatav ning see tekitab temas sel hetkel tugevaid tundeid. Lapsel pole kogemust, ressursse ega teadmisi, kuidas selle konkreetse sündmusega toime tulla. Lisaks on ta selles olukorras üksi. Kõik see ehmatus ja häbi, mis sündmusega kaasneb, on nii suur, et ta ei julge sellest kellelegi rääkida. Kui aga kõrval oleks täiskasvanud inimene, kes kuulab, aitab ja juhendab lapse sealt olukorrast läbi, siis sellest sündmusest ei kujuneks ilmselt nii suur trauma.

Alateadvuse ja teadvuse vahel on aga punktiir, mis laseb infot läbi, ning koolituste ja teraapiate mõte ongi hakata üles leidma vanu mälestusi ja kogemusi, et need läbi töötada ja terveneda. See juhtub näiteks siis, kui me vaatame mingit filmi või keegi räägib meile oma lugu ja me elame läbi neid samu tundeid ning kogemusi, mida nemadki. Nii hakkab ka meie sees peidus olev materjal pinnale tõusma. Taipame, et kogesime midagi sarnast, vaatame sellele otsa ja laseme tal välja tulla, et tervenemine toimuma saaks hakata.  

“ME EI OLE VÕIMELISED KONTROLLIMA SEDA, KUIDAS MEIE KEHA REAGEERIB” EHK AJU ROLL VÕITLE, PÕGENE, TARDU SÜSTEEMIS

Kui me vaatame aju hästi lihtsalt, siis see koosneb kolmest kihist. Esimene osa on roomaja aju, vanim ajuosa, mis on kõikidel loomadel ja inimestel ühine. Seal on meie instinktid, impulsid ja reaktsioonid ning see vastutab selle eest, et me ellu jääksime. Teine vana ajuosa on imetaja osa ehk limbiline süsteem ajutüve ümber. Sellega on seotud emotsioonide teke ja juhtimine, seal on ka soovid, vajadused, ihad, tunded. Kolmas osa on inimese aju ehk ajukoor, mis on kõige hilisema tekkega ja ainult inimestele omane. See on intellektuaalne osa, kuhu kuulub mõtlemine, kõne, looming, otsuste vastuvõtmine, tegutsemine jne.

Kui me oleme rahulikus olekus, siis töötavad kõik ajuosad koos ilma probleemideta. Kohe, kui tuleb ootamatu sündmus, siis ajukoor enam ei reageeri, sest mõtlemine on liiga aeglane, ning esimesed kaks ajuosa hakkavad ellujäämiseks tegutsema. Kui mingisugune praegune olukord on päästikuks meie minevikutraumale, siis me reageerime automaatselt. Esimesed ajuosad ei tea, mis on aeg, ning panevad meie kaitseks tööle võitle, põgene, tardu süsteemi. See kõik toimub nö alateadlikult, sest me ei saa kontrollida amygdalat ehk aju mandeltuuma, mis valib eelnevate sündmuse ja kogemuste järgi, kuidas reageerida, paiskab stressihormoonid kehasse ning tõstab adrenaliini.

Tasub teada, kui inimene on võitle, põgene, tardu režiimis, siis pole temaga mõtet hakata intellektuaalset vestlust pidama, sest puhtfüüsiliselt tema ajukoor lihtsalt ei toimi sel hetkel. Selle asemel, et paluda tal maha rahuneda või uurida, miks ta nii tunneb, tuleb lasta tal tunded lihtsalt välja elada ja rahulikult olla. Kui ta on maha rahunenud, siis hakkab uuesti intellektuaalne ajuosa tööle ja saab juhtunut analüüsida.

“TEADLIKKUS AITAB MEIL TRIGGERITE PUHUL ENDA KÄITUMIST JUHTIDA JA KONTROLLIDA.”

Kõige lihtsam viis eneseteadlikkuse õppimiseks on proovida vaatleja positsiooni enda elus. Kui mingi olukord sütitab sind, siis lihtsalt jälgi seda, luba sellel lahti rulluda, lase sel endaga toimuda. Hakka ennast huviga vaatlema, kuidas sa end tunned, mis sinuga toimub, miks see toimub, miks sa nii reageerid jne. Uuri ilma hinnanguid andmata. Vaatleja roll annab sulle neutraalse positsiooni ja toob teadlikkuse kohale.

PRAKTILINE HARJUTUS TRIGGERILE REAGEERIMISE PEHMENDAMISEKS

Kui mingi sündmus ehmatab meid ja tundub ohtlik, siis mandeltuum hakkab stressihormoone tootma ja meie keha reageerib. Stressihormoonid ujutavad üle hipokampuse, mis vastutab ajus sündmuse alguse, keskosa ja lõpu salvestamise eest, kuid stressiolukorras ta seda teha ei suuda. Nii tekivadki emotsionaalselt tugevad reaktsioonid pealtnäha ohututes olukordades, sest hipokampus pole minevikutrauma juhtumisel salvestanud selle lõppu. Nõnda tekib ka posttraumaatiline stressihäire, millega kaasneb ärevus, südame puperdamine, värinad, higistamine jne.  

Selleks, et nüüd minevikutraumale lõpp-punkt panna, tuleb seda teha väga aeglaselt, et see hipokampusele kohale jõuaks.

KUI TAJUD ÄRA, ET MINGI OLUKORRA PEALE TULEB SUL TUGEV REAKTSIOON, SIIS PROOVI JÄRGNEVAT HARJUTUST:

  • Hinga sügavalt;
  • Nimeta kolm taju, mis on sinu sees (nt hingeldamine, südamepuperdus, hirm);
  • Nüüd nimeta kolm taju, mis on sinust väljaspool (nt päike paistab, lilled lõhnavad, ruumis on jahe);
  • Too tähelepanu taas enda sisse ja nimeta, kus sa oled, kellega sa koos oled, mis kuupäev täna on;
  • Hinga sügavalt ja teadvusta endale, et vana sündmus on lõppenud, keegi ei ohusta sind, sinuga on kõik hästi. See, kuidas sa reageerisid, on minevikus ja jääb sinna;
  • Võid end ka patsutada, katsuda, see aitab füüsilist keha tajuda ja praegusesse hetke kohale tulla.
zencleanz_kogemuslugu_Irene

DOPAMIIN + ATSETÜÜLKOLIIN + KOHERENTNE SÜDAMERÜTM = KEHA TERVENEMINE

Teaduslikult seletades hakkab keha tervenema, kui ajus on olemas dopamiin ja atsetüülkoliin ning südamerütm on koherentne. Dopamiini ja atsetüülkoliini saame kõrgendatud energiast, soojusest, armastusest, kiitmisest ja vaimustusest. Südamerütm on koherentne siis, kui südame löögivahed on ühtlased ja süda lööb 60-80 korda minutis, ehk siis, kui me oleme rahulikud. See seisund mõjutab kohe kogu meie ülejäänud süsteemi - immuunsust, seedimist, närvisüsteemi, aga ka loovust, und ja palju muud. Selle valemiga saab kiiresti terveneda, ennast ümber programmeerida, valusid lahti lasta, uusi uskumusi tekitada jne. Kui süda ja aju teevad omavahel koostööd, siis me oleme kooskõlas ja tunneme end hästi. Kogu süsteem toimib koherentselt ja teiste inimeste emotsioonid ning välised mõjutused ei lähe meile eriti korda. Kui aga südamerütm pole koherentne, siis oleme hirmul, vihased, kurvad jne. 

“ESIMENE SAMM DEPRESSIIVSEST STAADIUMIST VÄLJA TULEMISEKS ON TAHE JA LIIKUMA HAKKAMINE.”

Me kõik oleme erinevad ja vajame tervenemisel erinevat lähenemist. Paljude muredega saab üksi hakkama, aga väga traumaatilistele kogemustele on kindlasti lisaabi vaja. Kui proovida neid üksi lahendada, siis tihti toimub pigem retraumatiseerimine. Kõik vägivallakogemused vajavad kindlasti professionaalset lähenemist ja abi, sest nendes olukordades on juba oldud üksi ja jäädakse sinna ohvrirolli kinni. 

Kui inimene on pikka aega depressiivses staadiumis või masenduses olnud, siis esimene samm sealt tardunud olekust välja tulla on otsus liikuma hakata. Proovi iga päev 15-30. minutiline jalutuskäik teha, nii hakkavad stressihormoonid liikuma ja annavad kehale märku, et tardumisaeg on läbi. See omakorda aktiveerib ka kõik ülejäänud protsessid ajus. 

Tea, et tahtejõud, energia ja vägi on meil kõigil võrdne. Osad inimesed panevad tahte nii öelda tulevikku sihiks ja hakkavad selle poole liikuma, aga teised panevad selle enda vastu töötama, endale sisendades, et nad ei saa, nagunii seda ei juhtu jne. Peame olema väga teadlikud, kuhu me enda tahet suuname ja kuidas me sellega toimetame, sest tahtel on suur jõud. 

Lisasin soovikorvi:
Lisasid just selle toote ostukorvi: